Publicitatea e musai mincinoasă?

Pe voi, ăștia de urâți cu pasiune publicitatea, vă invit să vă gândiți că o reclamă nu e nimic altceva decât o modalitate prin care un produs încearcă să ”facă cunoștință” cu publicul său. Și-acum fiți sinceri cu voi și întrebați-vă dacă nu faceți și voi eforturi ca la primul contact cu cineva să vă puneți în cea mai bună lumină. Sigur, după ce s-a realizat acel prim contact e responsabilitatea fiecăruia să tot satisfacă așteptările create, iar în caz contrar ”relația” probabil că se va rupe.

Și-apoi eu insist să cred în teoria consumatorului rațional. Practic, nimeni nu-ți bagă mâna-n portofel. E pur și simplu o decizie de achiziție și nu e vina nimănui dacă procesul decizional e instinctiv (văzut, plăcut, cumpărat) sau documentat. Mai ales în ziua de azi, cu atâtea resurse online la dispoziție (printre care și nșpre forumuri unde poți să găsești o sumedenie de păreri ”obiective” ale celor care au achiziționat și folosit deja produsul), nu mi se pare corect (sau logic) să afirmi că ai fost ”mințit” de o reclamă.

Nu știu de ce, dar cel mai relevant exemplu care-mi vine în minte acum este cu produsele pentru slăbit. La un moment dat a trebuit să scriu despre câteva dintre soluțiile-minune și firește că asta a presupus oarece muncă de documentare. Dar chiar și fără să faci cine știe ce săpături, ci doar dacă citești cu atenție ”maculatura” (pas pe care eu l-aș pune pe lista de ”musai” pentru orice substanță pe care urmează s-o introduc în organism), vei descoperi că pentru majoritatea există recomandarea de a le asocia cu aport bogat de lichide, ceva mișcare și o dietă mai sărăcuță în grăsimi/zaharuri/carbohidrați. Și sigur că sunt șanse mici să slăbești dacă mănânci în continuare prostii, dar speri să te rezolve exclusiv prafurile/pastilele/capsulele/fiolele minune. Iar dezamăgirea va fi cu atât mai mare cu cât e genul de produs în care se investește foarte multă emoție. Însă n-ai fost mințit. Hai, admit că poate în spot nu s-a strecurat și informația asta (sau poate a fost scrisă cu font mic de tot pe undeva), dar înainte să dai comanda sau să fugi la prima farmacie să-ți cumperi, te asigur că poți citi recomandările pe site-urile producătorilor.

Așa că (exceptând câteva situații grosolane pentru care există ANPC și alte mecanisme de protecție) eu nu cred că e corect spus ”publicitate mincinoasă”, pentru că de cele mai multe ori e vorba mai degrabă de o expunere favorabilă (iar asta fără să punem la socoteală că foarte des auzim dintr-un întreg doar bucățica pe care ne dorim să o auzim). Și când chiar e să fie publicitate îndoielnică, aveți la îndemână atât de multe instrumente pentru a vă face o părere ceva mai realistă, încât mi se pare că vina tot vă aparține la o achiziție care vă dezamăgește profund…

Advertisements

One thought on “Publicitatea e musai mincinoasă?

  1. imi place abordarea :))
    Publicitatea nu e mincinoasa, chiar se spune ceea ce vrem sa auzim, iar acest lucru, uneori nu se potriveste cu ce avem nevoie.
    Cine se considera pacalit de reclame inseamna ca are o problema cu simtul realitatii 😛

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s